-
Bewoners zijn tegen nieuw plan: Tram 7 niet meer naar Willemsplein, alleen lijn 8 met halte op Vasteland
Beste bewoner van het Scheepvaartkwartier,
Bijgaand ontvangt u het document Concept Plan Toekomstvast Tramnet 2030.
Vanuit de wijkraad is er al aangegeven dat de tram belangrijk is voor diverse wijk-wijkverbindingen (zie bijlage 1 pagina 73). Zo ook tram 7 naar de halte Willemplein.
Maar vanwege de kosten-baten analyse lijkt het erop dat tram 7 een andere route gaat rijden en alleen tram 8 een halte heeft op het Vasteland.Ook is aangegeven dat er aandacht moet zijn voor alle doelgroepen in de wijk en specifiek de toegankelijkheid van het OV in relatie tot vergrijzing. Ook is opgemerkt dat er eventueel wijkbusjes in combinatie met goede overstapmogelijkheden moeten zijn.
Als wijkraad worden we nu gevraagd om de volgende 4 vragen aan u te stellen waarbij de antwoorden worden meegenomen in ons gevraagd advies:
1. Welke voordelen ziet u in de voorliggende plannen voor uw gebied en voor wie?
2. Welke nadelen ziet u in de voorliggende plannen voor uw gebied en voor wie?
3. Op welke manieren zouden deze nadelen ondervangen kunnen worden?
4. Zijn er eventuele nadelen die op een bepaalde manier ondervangen kunnen worden?Op 10 maart 2023 is er een gevraagd advies uitgebracht door de wijkraad en verzonden naar de wethouder en de gemeenteraad.
De belangrijkste adviezen zijn:1. Behoud een openbaar vervoerverbinding (liefst tram) in het Scheepvaartkwartier
2. De openbaar vervoerverbinding is van groot belang voor de ouderen in het Scheepvaartkwartier. Het is belangrijk dat zij zolang mogelijk zelfstandig met het ov naar bijvoorbeeld de markt, winkels, culturele instellingen, sport faciliteiten en gezondheidscentra kunnen gaan.
3. De openbaar vervoerverbinding is tevens van groot belang voor de toeristen die gebruik maken van de Spido, de RotterTram, genieten van het gebied en het waterbusnetwerk
4. Tot slot is de openbaar vervoerverbinding van belang om dit deel van het centrum toegankelijk te houden voor mensen met een beperking.
5. Waar de gemeente inzet op het auto luw maken van het centrum zou het laten vervallen van een openbaar vervoerverbinding de mensen in het Scheepvaartkwartier weer dwingen om van de auto, taxi of vervoer op maat gebruik te moeten maken.
Door de recente groei van het aantal bewoners is het met de auto in en uit de wijk komen nu al vaak een groot probleem en wordt dan dus alleen maar groter.
6. Meer auto’s gaat zorgen voor meer luchtverontreiniging en dat in een wijk met misschien wel het mooiste park van Rotterdam.Op 22 maart 2023 is dit de reactie van Vincent Karremans (Wethouder Handhaving, Buitenruimte, Mobiliteit):
Het gaat hier om een tramlijn waar op dit stuk gemiddeld 9 mensen in een tram zitten, terwijl in een tram 118 mensen passen. Dit is een bezetting van 7%. Mede gelet hierop achten wij bestaande alternatieve reismogelijkheden in de directe omgeving voldoende (metro en tramlijn 8). De OV-bereikbaarheid van het Scheepvaartkwartier wordt vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van het Wijnhaveneiland.
De reactie naar de gemeenteraad op 21 maart 2023 Tramlijn 7: Scheepvaartkwartier (ca. 1.500 reizigers):
We delen de analyse in PTT dat lijn 7 in het Scheepvaartkwartier te weinig reizigers kent voor een tram. Dit gecombineerd met het feit dat metrostation Leuvehaven en de tramhalte van lijn 8 op het Vasteland op redelijke loopafstand liggen, maakt dat we het uitfaseren van de tram hier acceptabel vinden.
De vrijwilligers van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum maken zich grote zorgen over het Plan Toekomstvast Tramnet:
Lees meer.Ook zijn er door de raadsleden vragen gesteld over de juistheid van de data waarop keuzes zijn gemaakt. De data voor tram 7 zijn bijvoorbeeld gebaseerd op de situatie voor oplevering van de Zalmhaven nieuwbouw. Lees er meer over in de bijlage.
- This discussion was modified 1 year, 9 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 8 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 8 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 8 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 8 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 7 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 2 months ago by Wijkraad Centrum.
- This discussion was modified 1 year, 2 months ago by Wijkraad Centrum.
Log in to reply.