Home Forums Bereikbaar Bewoners zijn tegen nieuw plan: Tram 7 niet meer naar Willemsplein, alleen lijn 8 met halte op Vasteland Reply To: Bewoners zijn tegen nieuw plan: Tram 7 niet meer naar Willemsplein, alleen lijn 8 met halte op Vasteland

  • Wijkraad Centrum

    Administrator
    13 februari 2023 at 21:12

    Tijdwinst is niet voor alle reizigers een groot belang. Wel voor woon-werk-verkeer, maar gepensioneerden hebben doorgaans ruim de tijd, en voor hen is gemak veel belangrijker, zeker als zij met een rollator of boodschappenwagen op stap zijn. Dan maken zij liever een omweg, dan dat zij moeten overstappen.

    De moderne lage-vloer-trams zijn voor ouderen het optimale vervoermiddel; je kunt gemakkelijk in- en uitstappen, er is ruimte voor de rollator e.d. Gemakkelijk in- en uitstappen geldt ook bij de metro, maar daar heb je vaak roltrappen en daar heb je niets aan met een rollator; bovendien zijn roltrappen vaak buiten dienst. Bij bussen is in- en uitstappen beduidend lastiger, en ze hebben minder ruimte. Buschauffeurs hebben er een hekel aan want instappen met een rollator kost extra tijd, en dat brengt de stiptheid in gevaar.

    Van besparingen komt weinig terecht, als de reizigers het OV de rug toe keren. Als het OV voor ouderen minder aantrekkelijk wordt, zullen zij meer gebruik gaan maken van Vervoer op Maat, en dat kost de overheid ook geld. Het is nodig dit soort effecten in rekening te brengen.

    Bij de verplaatsingen zijn fietsen en (deel)scooters een veel grotere rol gaan spelen. Juist voor ouderen zijn de nieuwe vervoermiddelen echter bijna niet interessant. Slecht parkeren door gebruikers van deze vervoermiddelen geeft veel overlast; het wordt tijd dat de gemeente hier gaat handhaven, mede ten behoeven van de ouderen die aangewezen zijn op een rolstoel of rollator. Door deze ontwikkeling en door de veroudering van de bevolking worden de ouderen steeds belangrijker als klanten van het OV.

    Het tramtraject van lijn 7 over de Oudedijk, of dat van lijn 4 in Hilligersberg is van groot belang voor ouderen. Zij gaan ermee naar de stad voor bibliotheek, musea, winkels e.d. Vervanging door een buslijn, die ze bovendien niet brengt waar ze willen zijn, zal betekenen dat de meesten niet meer met het OV gaan. De rentabiliteit van de vervangende bus zal daardoor nog slechter zijn dan die van de tram.

    Dan het tramtraject van lijn 7 in het Scheepvaartkwartier: dit is van groot toeristisch belang vanwege de hotels in deze buurt en vanwege de Spido. Toeristen en dagjesmensen zullen meer moeite hebben om de Spido te vinden vanaf de Leuvehaven.

    Daarnaast zijn er veel meer mensen in de buurt komen wonen. In de nieuwe woontorens is veel minder parkeerruimte gepland dan in eerder gebouwen, met als argument dat er goed OV beschikbaar is. Dan is het raar om het OV te verslechteren.

    Conclusie: De voorstellen zijn ontstaan vanuit een zeer eenzijdige visie, waarbij de belangen van oudere reizigers zijn genegeerd. Ook neveneffecten van de maatregelen zijn niet doordacht.