Home Forums Bereikbaar Bewoners zijn tegen nieuw plan: Tram 7 niet meer naar Willemsplein, alleen lijn 8 met halte op Vasteland Reply To: Bewoners zijn tegen nieuw plan: Tram 7 niet meer naar Willemsplein, alleen lijn 8 met halte op Vasteland

  • Wijkraad Centrum

    Administrator
    15 maart 2023 at 07:31

    Beste Metropoolregio, RET en gemeente Rotterdam,

    Dank u voor de mogelijkheid om een reactie te geven op de plannen voor een “toekomstvast
    tramnetwerk”. Dit is mijn persoonlijke reactie als centrumbewoner van Rotterdam en regelmatig
    gebruiker van de tram.

    1. Inleidende opmerkingen

    a. De titel van uw document luidt: “toekomstvaste tramnet”. De geschiedenis leert ons, dat het
    tramnetwerk in het verleden zeer vaak is veranderd. Wie herinnert zich nu nog een tram op
    de Beukelsweg of de Bergselaan naar het Lisplein? Wat u nu als toekomstvast presenteert, is
    over 10 jaar weer achterhaald. De stad en de regio blijven zich ontwikkelen, de
    vervoersbewegingen veranderen. Dus is het goed dat u het OV-netwerk daarop aanpast,
    maar toekomstvast is uw voorstel zeker niet.

    b. Ik schrik er van dat u de meeste stadstramlijnen uit de roulatie wilt nemen. Juist nu de
    gemeente Rotterdam de stad autoluw maakt en graag ziet dat bewoners en bezoekers veel
    meer van het openbaar vervoer en de fiets gebruik gaan maken, gaat u drastisch in de
    stadstramlijnen schrappen. Dat rijmt niet met elkaar.

    c. Ik schrik van het gebrek aan ambitie in uw document: een gemiddelde snelheidsverhoging
    van 17 kilometer naar 21 kilometer per uur blijft een slakkengang. Nu snap ik, waarom ik in
    veel situaties op de fiets sneller ben dan met de tram!!!

    d. De stadstramlijnen zijn sowieso wat trager door belemmeringen van het andere verkeer, dus
    door deze lijnen op te heffen, gaat de gemiddelde snelheid van het resterende tramnetwerk
    sowieso omhoog zonder dat dit u inspanning kost.

    e. Ik vind het jammer, dat u voor dit plan niet kijkt naar het geheel van OV-lijnen: trein, metro,
    waterbus en bus. Pas door het hele OV-netwerk in ogenschouw te nemen en ook de
    toekomstplannen daarvoor mee te nemen, kunt u een goed oordeel vellen over het
    tramnetwerk. Zo kan ik me bij voorbeeld voorstellen, dat het eventueel opheffen van de tram
    naar Het Kasteel pas in ogenschouw wordt genomen, wanneer er een alternatief is in de
    vorm van een station “Van Nelle”.

    f. U moet ook rekening houden met de nieuwe brug over de Maas tussen De Esch en
    Feijenoord. Volgens het gemeentebestuur zou hier een tram moeten komen. Hopelijk komt er
    op dit traject echt een tram. Daarmee moet u ook nu al in uw plan hier rekening houden, bij
    voorbeeld door de route van de nieuwe lijn te bepalen, delen van een nieuwe lijn aan te
    leggen en nieuwe trams te bestellen. Daarmee moet u niet wachten, totdat die brug er ligt.

    2. Opmerkingen bij tramlijn 4

    – Ik vind het een slecht plan om tram 4 niet verder dan Station Noord te laten rijden.

    Reizigers naar Hillegersberg moeten overstappen op een bus of via bus 35 naar
    metrostation Melanchtonweg reizen. Overstappen doen reizigers niet graag. Het
    betekent extra wachten in kou en regen en is al helemaal niet handig als je minder goed
    ter been bent of met een kinderwagentje reist. Dat betekent dat u de helft van de
    reizigers verliest. Bus 35 is geen goed alternatief, want de bus loopt steevast vast tussen
    het autoverkeer op de drukke Molenlaan. Wellicht dat na 2025 enige verbetering van
    deze congestie optreedt na oplevering van de A16.
    De Straatweg heeft nu geen eigen perrons bij de tramhaltes, maar die kunnen wel
    aangelegd worden. Er is ruimte genoeg. Op de veel smallere Noordsingel, de Oudedijk en
    de Nieuwe Binnenweg zijn deze perrons er ook gekomen.

    – Tram 4 op de Nieuwe Binnenweg!

    Voor wat betreft het idee om tram 4 niet meer op de Nieuwe Binnenweg te laten rijden,
    verdenk ik u van een salamitactiek. Eerst kort u “tijdelijk” lijn 4 in tot het Heemraadsplein
    en rijdt u niet meer het volledige traject tot Marconiplein. Vervolgens constateert u, dat
    tram 4 op het ingekorte stuk te weinig reizigers trekt. Goh, hoe zou dat nu komen? U zegt
    ook dat op dit deel van de lijn de passagiers maar enkele haltes meerijden, maar waarom
    is dat een probleem? Dit geeft juist aan, dat de tram in een behoefte voorziet!
    Het klopt, dat de Nieuwe Binnenweg, met name het gedeelte tussen Lage Erfbrug en
    ’s Gravendijkwal qua verkeer hopeloos is. Als fietser vermijd ik deze route vanwege het
    smalle wegprofiel, de hopeloze drukte, het (parkeer) gedrag van automobilisten, de vrees
    met de fietsband in de tramrails klem te raken en te vallen. In plaats van de tram te
    skippen, pleit ik ervoor om vooral het autoverkeer te beperken. Om meer ruimte te
    scheppen, zou het tramverkeer ook over één spoor kunnen worden geleid, zoals dat bij
    voorbeeld in de Leidsestraat en de Utrechtsestraat in Amsterdam gebeurt. Als u
    desondanks besluit om de tramlijn op de Binnenweg te laten verdwijnen, moet u ook snel
    de rails verwijderen en toch het autoverkeer serieus beperken anders blijft het hier
    hopeloos fietsen.

    – Eendrachtsplein

    In uw plannen zou de tram moeten rijden tot Eendrachtsplein, maar waarom u voor deze
    eindhalte hebt gekozen, maakt u niet duidelijk. De tram kan nu op Eendrachtsplein niet
    keren. De RET heeft geen tweerich
    tingstrams. De aanschaf van tweerichting trams voor
    deze lijn is natuurlijk ook een op
    tie, maar kost vele jaren en veel geld. Om terug te komen
    bij uw salamitac
    tiek, is het dan makkelijker om tram 4 tot het Centraal Station te laten
    rijden, want rich
    ting Eendrachtsplein rijdt er toch al een andere lijn. En ach de pessimist
    in me zegt, dat vervolgens dat kleine ritje tussen Rotterdam Centraal naar sta
    tion Noord,
    tja dat kan daarna natuurlijk ook wel weg.

    – Conclusie

    Uit bovenstaande is duidelijk, dat ik voor handhaving van tram 4 vanaf de Molenlaan naar
    in elk geval het Heemraadsplein, maar liever tot het Marconiplein ben.

    3. Opmerkingen bij tramlijn 7

    – Tram 7 (of tram 4) moet naar het Willemsplein blijven rijden

    In mijn visie moet er een tram naar het Willemsplein blijven rijden. Dan is er voor
    reizigers een goede connec
    tie met de Waterbus en voor bezoekers met de Spido en het
    Wereldmuseum. Er komen ook steeds meer mensen in het Scheepvaartkwar
    tier te
    wonen. Tram 4, die in uw plannen tot Eendrachtsplein moet rijden, is ook een goede
    keuze. Welke lijn deze verbinding verzorgt, doet er niet toe. Het Willemsplein wordt ook
    gebruikt door de historische lijn 10, dus dit traject moet sowieso in stand blijven.

    – Tram 7 moet door Kralingen blijven rijden

    Regelmatig reis ik tussen het centrum en Kralingen naar onder andere het Kralingse Bos.
    De halte van tram 7 is voor mijn deur en de tram levert me direct af op mijn bestemming,
    meestal halte Mecklenburgerlaan of Essenlaan.
    Misschien zeggen uw sta
    tistieken iets anders, maar ik zie dat tram 7 meestal goed is
    bezet. U schrijft dat het traject door Kralingen wel weg kan, omdat ook de metro hier
    rijdt. Dat klopt maar heel gedeeltelijk. Tram en metro hebben maar één
    corresponderende halte: Voorschoterlaan. Tram 7 bedient ook Kralingen West. In de
    omgeving van de haltes Jericholaan, Vlietlaan en Boezemsingel met onder andere
    woonzorgcentrum Hoppesteyn en de seniorenwoningen van de Koninginnetoren bedient
    de tram zo’n 4.300 adressen, ruim 10.000 bewoners. Als tram 7 verdwijnt, is er geen
    ander openbaar vervoer voor de bewoners in deze buurt, want de metro komt hier niet.

    – Maak tram 7 sneller

    Tram 7 kan veel sneller worden gemaakt door de tram via de Goudsesingel te laten
    rijden. Nu loopt de tram vast in de Jonker Fransstraat voor dubbel geparkeerde
    bezorgbussen en raken fietsers bij het verkeerslicht Jonker Fransstraat / Goudsesingel
    tussen tram en autoverkeer klem. Ook het kruispunt Linker Rottekade / Crooswijksestraat
    bij de Zaagmolenbrug vormt voor alle weggebruikers een gevaarlijke oversteek.
    Daarnaast vormt de Pijperstraat net zo’n flessenhals als de Zaagmolenstraat, waar tram,
    auto’s en fietsers elkaar enorm hinderen en basisschoolleerlingen op de fiets door de
    chaos moeten laveren. Geert Kloppenburg heeft deze situa
    tie gefilmd; zie:
    https://youtu.be/-CVXa4ynhFE. De problema
    tiek in de Pijperstraat is op te lossen. Want
    waarom moet er zo nodig aan beide kanten geparkeerd worden? De parkeerplaatsen
    kunnen plaatsmaken voor een veilig fietspad.

    – Tram 7 naar Nieuw Kralingen is problematisch

    In uw voorstel wilt u tram 7 vanaf de Pijperstraat naar het noorden laten rijden. Dan
    blijven de hierboven genoemde knelpunten bestaan. Het is ook de vraag of een tram
    naar Nieuw Kralingen voldoende reizigers gaat opleveren. Het vervoerspoten
    tieel van
    deze nieuwe buurt met zo’n 800 woningen, dus ± 2.000 bewoners met vermoedelijk een
    hoog autobezit, is waarschijnlijk niet zo groot en alleen
    tijdens mooie zomerdagen zal de
    tram wat meer reizigers trekken van / naar het Kralingse Bos. Om dit te realiseren moet u
    veel inspanning verrichten, want er liggen nu geen rails naar het bos. Het plan voor
    Nieuw Kralingen voorziet niet in een tram, dus dat betekent ook aanpassing van het
    bestemmingsplan en waarschijnlijk ook weerstand van de bewoners van deze nieuwe
    buurt.
    Bus 38 bedient Crooswijk ook, maar beter en fijnmaziger en kan met een ommetje ook
    Nieuw Kralingen bedienen. De bus is sneller en wendbaarder dan de tram, maar bus 38 is
    niet zo betrouwbaar. De bus rijdt nu maar 2x per uur, ritten naar Crooswijk vallen de
    laatste
    tijd regelmatig uit en de bus rijdt niet meer op zondag. Met een veel betere
    dienstregeling en eventuele grotere dubbelgelede bussen kan bus 38 naar Crooswijk net
    zo goed tram 7 naar Nieuw Kralingen vervangen.

    – Een “snelle” bus 50 tussen Melanchtonweg en Kralingen biedt geen soelaas

    Voor Kralingen biedt een bus naar Metro Melanchtonweg geen oplossing. U zegt dat deze
    bus een snellere verbinding met Den Haag Centraal oplevert. U zegt dat nu de snelste
    route via Schiedam Centrum in 51 minuten mogelijk is. Dat klopt niet. De snelste route
    van Kralingen naar Den Haag Centraal loopt via sta
    tion Blaak, waar je op de trein kan
    overstappen. Deze route kan volgens de reisplanner in 47 minuten worden afgelegd,
    maar soms ook al in 43 minuten. Een overstap op metro E via Beurs is vrijwel net zo snel.
    Veel reizigers zullen via Beurs rich
    ting Den Haag Centraal reizen, omdat dit goedkoper is
    en voor een reis met de metro en de NS twee abonnementen of kaartjes nodig zijn.
    Deze bus zal ook regelma
    tig vastlopen op de Gordelweg en in het Muizengaatje. Nu al is
    er regelma
    tig congestie op de Gordelweg en dat wordt straks alleen maar meer als het
    verkeer vanaf de Verlegde Bosdreef via de Gordelweg moet rijden. Ook het Muizengaatje
    (de onderdoorgang bij Sta
    tion Noord) is een berucht congestiepunt.

    4. Opmerkingen bij tramlijn 24

    – Tram 24 moet sneller

    Regelmatig reis ik tussen Rotterdam Centrum en Vlaardingen – Holy. Soms doe ik dat met
    tram 24. Handig, want de tramhalte Stadhuis is vlakbij mijn huis. Onhandig, want de
    tramlijn is veel te traag. De tram ondervindt veel vertraging op de West-Kruiskade. Druk
    verkeer en dubbel geparkeerde auto’s zijn de oorzaak en de handhaving is onvoldoende.
    Soms staat ook nog eens de Mathenesserbrug open. Met de fiets, soms in combina
    tie
    met de metro, ben ik sneller.

    – Verbeter de overstap op Nieuwland

    De overstap op metrostation Nieuwland van metro op de tram en andersom is onhandig.
    De halte was vroeger onder het sta
    tion, zodat je makkelijk kon overstappen, maar al weer
    een hele
    tijd geleden is de tramhalte verplaatst naar het noorden. Wie dit heeft verzonnen en bestuurlijk heeft goedgekeurd, zit waarschijnlijk alleen in de auto. De
    overstap moet echt beter!

    Tot slot

    Geen woorden, maar daden, schrijft u in uw plan. Ik hoop, dat u uw woorden nog eens zult
    heroverwegen, voordat u tot daden overgaat, want aan uw plan zitten serieuze nadelen. De reiziger
    op 1, 2 en 3, wordt wel gezegd over het openbaar vervoer. Ik hoop dat u dat uitgangspunt beter ter
    harte neemt, dan u nu in dit plan doet. Ik ben benieuwd naar uw reac
    tie op mijn brief en naar het
    definitieve plan.